The Canadian Guitar Forum banner

De Nobels ODR-1 Overdrive… Beste ooit???

2K views 21 replies 20 participants last post by  Alex  
#1 ·
Welnu, als je luistert naar Nashville studio-ace en superlatieve speler Tom Bukovac, zou het antwoord JA zijn! Onze eigen @teleboli wees me op de Nobels (of “No Balls” zoals Bukovac het liefkozend noemt), en daar ben ik hem dankbaar voor! 🎉 De Nobels is begin jaren 90 uitgevonden door een Duitse man. Het is al een tijdje de lieveling van de country gitaar community. Ze zeggen dat het niet zozeer als een pedaal klinkt als je zou denken - meer als een transparante “echte amp” toon. Ik ben echt dol op de mijne en het neemt een ereplaats in op mijn steeds kleiner wordende board.
Image
De meest effectieve en krachtige manier om de charmes van dit pedaal over te brengen, zou waarschijnlijk zijn om Tom het zelf te laten zien…

#4 ·
Ik denk dat het een van de nuttigere low gain od/boost pedalen is die er zijn. Ik heb de full box en de mini versies - vond ze allebei geweldig, maar ben sindsdien overgestapt op de Wampler mini-Belle en ik betwijfel of dat pedaal ooit mijn board zal verlaten.

#8 ·
Blijkbaar is de Visual Sound Open Road een erg nauwe kloon, bevestigd door enkele grote Nobels-verzamelaars zoals Ford Thurston. Afgezien van het feit dat die serie eruitziet als een toilet, zou ik het niet erg vinden om een Open Road te proberen. Ik heb onlangs mijn Nobels PRE-1 boost uit de vroege jaren 90 verkocht, een geweldige clean boost... en onder de radar in de vintage Nobels-reeks.

#9 ·
ODR is een van mijn favorieten. 30e verjaardag is echt goed en de bas knop maakt het een stuk bruikbaarder met vet klinkende gitaren. Karma ODR-10 komt zo dicht mogelijk in de buurt van een origineel, voor zover ik heb gezien. Als je hem op 18v gebruikt, verlies je een beetje bas. Hier is een goede video waarin de meeste van de nieuwste versies worden vergeleken met een origineel met een A/B-schakelaar. De karma is vrijwel niet te onderscheiden.

#10 · (Edited)
Voor degenen die mijn eerdere berichten hierover nooit hebben gelezen... Omdat dikkere gewikkelde snaren een hetere output leveren dan dunnere ongewikkelde snaren, zonder enige extra interventie, hebben ze de neiging om tot meer clipping te leiden. De Tube Screamer en Boss SD-1 probeerden ongeveer equivalente clipping over de hele toets te leveren door de bas weg te rollen. Ze leveren elk een reductie van 6db/octaaf in basinhoud, beginnend rond 720hz. Het netto-effect is als het verminderen van de "gevoeligheid voor clipping" voor die frequenties. Het neveneffect is dat ze resulteren in wat vaak een "mid-hump" wordt genoemd.

Nobels gebruikte een gerelateerde, maar andere strategie, die sterk lijkt op wat wordt gebruikt in de Proco Rat (zij het met minder gain geprobeerd). In plaats van een bas-rolloff gebruiken ze een lagere vlakke gain over het hele spectrum, met een extra boost voor inhoud boven ongeveer 2,3 kHz. De middentonen en hoge tonen worden dus dichter bij de clippingdrempel gebracht door ze te accentueren, in plaats van door het laag te de-accentueren. Het voordeel is dat je, in een poging om equivalente clipping over de toets te krijgen, geen bas en "body" opgeeft. Het nadeel is dat het meer onderdelen vereist.

Ik heb een TS-808 gemodificeerd die ik in deze triple-drive unit heb gemaakt. De schakelaar aan de rechterkant selecteert tussen 2 clipping diodes, 4 diodes en geen diodes. De schakelaar aan de linkerkant selecteert tussen standaard TS bass-cut (beneden) en ODR-type boost de hoge tonen maar verliest de bas niet). Er is VEEL meer verschil tussen een ODR-1 en een TS, maar dit geeft het verschil weer tussen hun respectievelijke benaderingen om vergelijkbare clipping over de toets te bereiken. De beste illustratie begint rond de 2:00-minuten mark.

#11 ·
Omdat dikkere gewikkelde snaren een hetere output leveren dan dunnere ongewikkelde snaren, hebben ze zonder verdere interventie de neiging om tot meer clipping te leiden.
Zonder interventie zullen ze nog steeds clippen bij dezelfde piek-tot-piek amplitude... de headroom blijft hetzelfde; het clipping treedt op gedurende een langere periode.

#13 · (Edited)
Het verschil van Nobels met klassieke OD's is de Spectrum-regeling. Hoewel ze het classificeren als een passief variabel filter, wordt het semi-gefilterd door een actief apparaat. Het schema toont een transistor als een gedeeltelijke belasting van de besturingsaansluiting van de potmeter.
De server ondervindt momenteel problemen... afbeelding wordt later geplaatst.

#16 ·
Ik heb de Nordland twee keer gehad en vond hem geweldig. Gemaakt door Kai Tachibana, de uitvinder van de originele Nobels OD. Ik had er een tegelijkertijd met de Vemuram ODS en vond de Vemuram eenvoudiger om een geweldig geluid uit te halen, dus ik heb hem gehouden. De Nordland is zeer veelzijdig en heeft veel geweldige geluiden, maar is gewoon moeilijker in te stellen. Ik merkte dat ik hem altijd aan het tweaken was, terwijl de Vemuram gewoon altijd “goed” klinkt. YMMV, zoals ze zeggen.

#22 ·
Ik heb de Nordland twee keer gehad en vond het geweldig. Gemaakt door Kai Tachibana, de uitvinder van de originele Nobels OD. Ik had er een tegelijkertijd met de Vemuram ODS en vond de Vemuram eenvoudiger om een geweldig geluid uit te halen, dus ik heb hem gehouden. De Nordland is zeer veelzijdig en heeft veel geweldige geluiden, maar is gewoon moeilijker in te stellen. Ik merkte dat ik hem altijd aan het tweaken was, terwijl de Vemuram gewoon altijd "goed" klinkt. YMMV, zoals ze zeggen.
Mijn ervaring ook en heb de Vemuram gehouden en de Nordland verkocht.

#21 ·
FWIW, ik gebruik dit nu een paar jaar in mijn gig-rig en ben niet van plan het eruit te halen: IMHO, het beste van 2 werelden: Nobels ODR en Ibanez TS9, nog beter gestapeld!