Voor degenen die mijn eerdere berichten hierover nooit hebben gelezen... Omdat dikkere gewikkelde snaren een hetere output leveren dan dunnere ongewikkelde snaren, zonder enige extra interventie, hebben ze de neiging om tot meer clipping te leiden. De Tube Screamer en Boss SD-1 probeerden
ongeveer equivalente clipping over de hele toets te leveren door de bas weg te rollen. Ze leveren elk een reductie van 6db/octaaf in basinhoud, beginnend rond 720hz. Het netto-effect is als het verminderen van de "gevoeligheid voor clipping" voor die frequenties. Het neveneffect is dat ze resulteren in wat vaak een "mid-hump" wordt genoemd.
Nobels gebruikte een gerelateerde, maar andere strategie, die sterk lijkt op wat wordt gebruikt in de Proco Rat (zij het met minder gain geprobeerd). In plaats van een bas-rolloff gebruiken ze een lagere vlakke gain over het hele spectrum, met een extra boost voor inhoud boven ongeveer 2,3 kHz. De middentonen en hoge tonen worden dus dichter bij de clippingdrempel gebracht door ze te accentueren, in plaats van door het laag te de-accentueren. Het voordeel is dat je, in een poging om equivalente clipping over de toets te krijgen, geen bas en "body" opgeeft. Het nadeel is dat het meer onderdelen vereist.
Ik heb een TS-808 gemodificeerd die ik in deze triple-drive unit heb gemaakt. De schakelaar aan de rechterkant selecteert tussen 2 clipping diodes, 4 diodes en geen diodes. De schakelaar aan de linkerkant selecteert tussen standaard TS bass-cut (beneden) en ODR-type boost de hoge tonen maar verliest de bas niet). Er is VEEL meer verschil tussen een ODR-1 en een TS, maar dit geeft het verschil weer tussen hun respectievelijke benaderingen om vergelijkbare clipping over de toets te bereiken. De beste illustratie begint rond de 2:00-minuten mark.