The Canadian Guitar Forum banner

Marshall 5010 4010 overgang.

1 reading
15K views 20 replies 6 participants last post by  sambonee  
#1 · (Edited)
Ik heb onlangs een niet-functionerende 1984 Marshall 5010 Master Lead Combo gekocht voor een koopje, met de bedoeling om hem om te bouwen naar een 4010.
Het blijkt dat een eerder vervangen elektrolytische condensator slecht gesoldeerd was en de oorzaak van het probleem was. Dus nu werkt de versterker en produceert hij eigenlijk een behoorlijk fatsoenlijk 2203/2204-achtig geluid, zij het via een minder dan geweldige G12M-70 4 ohm luidspreker.

Bij nadere inspectie is het echter duidelijk dat deze versterker een beetje een anomalie is, aangezien het schema en het daadwerkelijke circuit drastisch verschillen. Ik heb elke condensator in de versterker gecontroleerd en geen enkele komt overeen met het schema.

Is iemand dit ooit tegengekomen bij oudere Marshall-versterkers?

Heeft iemand oudere 5010 schema's? De online beschikbare is uit 1988/1990.

Attachments

#3 ·
Oh, dat ben ik vergeten. Er is een vroege versie van de 5010 die een behoorlijk ander circuit heeft waar geen schema voor is. Het wordt soms de 'rode speaker'-versie genoemd of iets dergelijks. Ik probeerde een paar jaar geleden een schema voor iemand te maken op basis van een paar foto's. Zou gewoon te veel tijd kosten, om eerlijk te zijn. Goed dat je het zonder schema aan de praat hebt gekregen. Probeer het niet om te zetten naar het andere schema, het is te verschillend. Als je schema's kunt lezen en tekenen, en er een wilt proberen te tekenen, stuur me dan een PM en ik kan je doorverwijzen naar een aantal dingen waar ik mee bezig was.

#5 ·
Oké, jouw versie is weer een variant en niet degene die ik probeerde te ontwerpen.
De jouwe lijkt erg veel op de 5503, maar dat was een bascombo, dus er kunnen enkele wijzigingen in de componentwaarden zijn. Je zou met dit schema moeten kunnen werken en de waarden naar behoefte kunnen wijzigen, hoewel de aanduiding op het bord niet overeenkomt:
https://drtube.com/schematics/marshall/5503.gif

#14 ·
@SG Rocker
Geweldig werk! Ik heb vaak overwogen om een 2199 om te bouwen naar een voorversterker zonder master-stijl met een 6v6-uitgang ... MAAR in het belang van de Marshall-geschiedenis onthoud ik me.
Ik heb twee 4010's en twee 5010's. Sterker nog, ik heb in het weekend een optreden gedaan met een 5010. De geluidsman wilde weten wat voor soort "buizen" erin zaten ...

Oké, jouw versie is weer een andere variant en niet degene die ik probeerde te tekenen.
De jouwe lijkt erg op de 5503, maar dat was een bascombo, dus er kunnen enkele wijzigingen in de componentwaarden zijn. Je zou in staat moeten zijn om met dit schema te werken en de waarden naar behoefte te wijzigen, hoewel de aanduiding op het bord niet overeenkomt:
https://drtube.com/schematics/marshall/5503.gif
Het is eigenlijk de zoektocht naar info / meningen over de 5503 die me hier heeft gebracht.
Ik heb er onlangs een opgepikt voor 100 dollar.... Duidelijk de prijs waard, al was het maar voor de onderdelen.
De versterker zelf lijkt verstoken te zijn van ELKE Marshall-crunch, ala 5010. Het is gewoon schoon en knapperig
Iemand ervaring met het spelen met de 5503?

#10 · (Edited)
Deze versterker zal in wezen een kloon (qua circuit) zijn van zijn oudere broer, een '83 2204 CSA.

Image

Ik gebruik Hammond-transformatoren en smoorspoel en de hoogste tolerantie weerstanden en condensatoren (F&T voor filtering, CDE Orange Drop voor ontkoppeling, CDE Silver Mica Caps in plaats van keramische schijf en Sprague Atom elektrolytische condensatoren) die ik redelijkerwijs kan vinden.
Ik zal Cliff-jacks, Bournes-potentiometers gebruiken en heb al Marshall-impedantie- en netselectoren aangeschaft.
De luidspreker zal ofwel de periode-correcte G12-65 zijn of een Neo Creamback (4 lb besparing).
Ik heb een set frontplaten onderweg die ik zal gebruiken om de achterste chassisopeningen en de voorste standbyschakelaar te lokaliseren:

Image

Als dit allemaal goed gaat, kan ik proberen 5210 om te zetten naar een 4210.

#13 ·
Frontplaten kwamen van Mojotone.

Lessen geleerd - het chassis van de 5010 is anders geperforeerd dan de 4010. De 4010 heeft 0,25" meer afstand tussen de potentiometers, wat betekent dat een 4010 frontplaat niet op een 5010 zal uitlijnen. Goed nieuws is dat de IEC-aansluiting op dezelfde plaats zit en de locaties van de speakeraansluitingen, impedantie- en netselectoren en zekeringhouders aangeeft.

Image

Chassis bedrading voltooid....

Image

Ik zou de originele frontplaat naar Mojotone kunnen sturen en een 4010 op maat laten maken.
Enige coole ideeën waarvoor de line out jack kan worden hergebruikt?

Image

Dus hoe klinkt het.... Ik weet het niet. Terwijl ik pinnen 1 en 8 samenboog op de socket voor V4, brak er een af. Niet dat het uitmaakt, ik kom 1 100K weerstand voor V2 tekort.

Ik bestel morgen een nieuwe octal socket en weerstand. Vanavond beslis ik de speaker, het wordt ofwel een G12-65 of een Neo Creamback. Hoe dan ook, meer geld voor de goede mensen van NextGenGuitars.

#15 ·
Ik zou die 2199 laten zoals hij is, en wat de 5503 betreft - ik moest het opzoeken omdat ik er nog nooit van had gehoord.
Angus en Malcolm gebruikten de 2199 backstage als opwarm- / afstelinstallatie, zoals te zien is in de openingsscène van Let There Be Rock - The Movie.
Ik werk samen met Mojotone om een set conversieplaten te maken voor het omzetten van 5010's naar 4010's.
Ik gokte erop dat Marshall de bedieningspanelen hetzelfde had geperforeerd en bestelde een set 4010 frontplaten, om erachter te komen dat alleen de IEC-connector en de aan/uit-schakelaar overeenkwamen.
Dit betekent dat de achterplaat kan worden gebruikt als sjabloon voor het lokaliseren van de resterende gaten, maar de voorplaat is net iets anders genoeg om onbruikbaar te zijn. Ik stuur de originele frontplaat naar Mojotone om de 4010-lay-out opnieuw te laten schalen naar de 5010-bedieningsafstand.
Ik heb sindsdien een Neo Creamback in een combo geladen en Mr. Bell heeft voor mij een bijpassende 112 extension cab gemaakt die momenteel is geladen met een Heritage G12-65. Het klinkt absoluut geweldig - de extension cab zorgt voor de bekende thump van een gesloten cab. Wanneer hij gestapeld wordt, reageert hij zeer goed op de plaatsing in de ruimte en lijkt hij het beste te werken als hij op minstens 18" van een muur staat.
Wat een leuk project had moeten worden, is mijn nieuwe nummer 1 geworden en met een MXR Sugar Drive en Reverb aan de voorkant heeft het mijn JVM410H effectief met pensioen gestuurd.
Deze versterker mengt geweldig met een Mini Jubilee in een stereo-opstelling via een MXR Analog Chorus.

#18 ·
Ik zou die 2199 laten zoals hij is, wat betreft de 5503 - ik moest het opzoeken omdat ik er nog nooit van had gehoord.
Angus en Malcolm gebruikten de 2199 backstage als opwarm- / afstelrigs, zoals te zien is in de openingssequentie van Let There Be Rock - The Movie.

Ik werk samen met Mojotone om een set conversieplaten te maken voor het omzetten van 5010's naar 4010's.
Ja AC/DC
Mick Ralphs gebruikte ook een 2199 als backstage versterker. Moet een ding zijn geweest in het VK
Nee, ik ga er niet aan zitten, behalve speakers en C5, waardoor de brite iets minder hard wordt, maar nog steeds brite. Het is dol op "period correcte" overdrive pedalen. Ik ben niet iemand die mijn juice via pedalen krijgt, maar de 2199 met een oude DOD 250 is PERFECT.
Ik hou van de "stijl" van de 2199. Het zou cool zijn als ze een 2199 zouden heruitbrengen met een 5010 circuit erin

Ik heb afgelopen weekend een 5010 gebruikt voor mijn werk. De geluidsman was enthousiast over "perfecte rockgitaartoon" EN wilde de buizenbezetting weten :D:D:D

Ik, ik vind je stealth 4010 met de originele 5010 faceplate eigenlijk WEL leuk.... over ze laten gissen gesproken.........

#20 ·
Al je opmerkingen over hoe het klinkt. Zou je een paar clips kunnen plaatsen? Bij voorkeur met microfoon. Ik voel je opwinding in je berichten.

Was je hier al mee bezig voordat je versterkers bouwde?
Ik heb altijd wel geknutseld, gemodificeerd en gerepareerd, maar nog nooit een van de grond af aan gebouwd. Dat gezegd hebbende, ik ben zeker te vinden voor een andere, mochten de inspiratie en de gelegenheid zich weer voordoen.

Ik zal dit weekend wat geluidsfragmenten opnemen. Mijn S9+ audio zal het echter moeten doen.